یکی از روش های زیبایی و تقارن سازی ابروها استفاده از روش فیبروز می باشد. از آنجا که بسیاری از افرادی که علاقه به انجام این روش را دارند، به علل شرعی حاضر به انجام این کار نمی باشند و برای انجام فیبروز بر روی ابروهای خود و یا اصلاح ایرادات ابروی خود دچار شک و تردید می باشند، اما برای کسانیکه نگران این موضوع هستند و از لحاظ دینی مشکلی برای آن به شمار می آورند، آیا حکم شرعی فیبروز وجود دارد؟ برای آگاهی از این موضوع ادامه مطلب را از دست ندهید.
حکم شرعی فیبروز ابرو
همانطور که گفته شد به علت اینکه بیشتر افرادی که علاقمند به انجام روش فیبروز برای ابروهای خود هستند، به علل دینی و شرعی حاضر به انجام چنین کاری نمی شوند و نمی توانند عیوب ابروهای خود را کاور کنند. خوب است بدانید از نظر تمام چهره های دینی بزرگ استفاده از روش فیبروز به علت اینکه رنگ در لایه میانی پوست قرار می گیرد و سطح پوست پوشیده از رنگ نمی گردد، مانعی برای آبرسانی به پوست نخواهد بود و برای انجام وضو با غسل بلامانع خواهد بود.
به طور کلی تا زمانیکه رنگ مانع از رسیدن آب به سطح پوست نگردد، هیچ مشکلی برای انجام فرایض دینی خود نخواهید داشت. لذا افرادی که به امور دینی خود مقید هستند و نگران این مساله هستند، می توانند با خیال راحت به انجام فیبروز و ترمیم ابروهای آسیب دیده خود کنند و از نظر حکم شرعی خیالشان راحت باشد.
فیبروز مشهد و میکروبلیدینگ
الهام اعتمادی 09157005011
بارها با مشتریانی روبرو شده ام که برایشان حکم شرعی تتو ، سایه و هاشور ابرو مهم بوده است. سوالات آنان اغلب به شکل زیر بوده است :
- آیا با وجود سایه یا هاشور ابرو می توانم نماز بخوانم؟
- آیا با انجام سایه و هاشور ابرو غسل و وضوی من صحیح است؟
- آیا با انجام سایه و هاشور ابرو می توانم به حج بروم؟
در مقاله احکام شرعی تاتو می خواهیم تمام نکاتی که باید درباره احکام شرعی خالکوبی بدانید را به شما توضیح دهیم ؛ حکم تاتو از نظر مراجع را در این مقاله آورده ایم .
در صورتی که نیاز به توضیح بیشتری دارید ، لطفا با دفتر مرجع تقلید خود تماس بگیرید . تا پایان مقاله با اسرا حسینی همراه باشید
اولین سوالی که پیش می آید این است :
آیا تاتو کردن حرام است؟
انجام تاتو یا خالکوبی می تواند به دلیل یک رفتار فرقه ای و مذهبی و یا به خاطر زیبایی و یا جهت یک عقیده خاص و خیابانی باشد . در این متن میخواهیم به بررسی حکم خالکوبی از دیدگاه مراجع بپردازیم.
قرار گرفتن مواد رنگی با منشاء خارجی در زیر پوست باعث تغییرات رنگی می شود که این حرکات را خالکوبی یا تاتو می نامیم . بطور کلی اگر خالکوبی برای بدن ضرر نداشته باشد و تصاویر مبتذل و انحرافی نباشد حرام نیست و می توان با آن وضو و غسل نمود. اما اگر عکس های مستهجن بر بدن خالکوبی شود و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه اشکال شود، حرام است.
در پاسخ به این سوال که آیا خالکوبی حرام است؟ حکم خالکوبی در اسلام چیست ؟ نظر مراجع مختلف به شرح زیر است :
- پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است: اگر ضرری برای بدن نداشته باشد، و اشکال آن مستهجن نباشد و باعث وهن شخصیت شخص نشود، بلامانع است. اگر نقشی که خالکوبی می شود،مشتمل بر امر حرامی، مانند تصویر زنان نامحرم نباشد، و در عرف موجب تحقیر شخص نگردد و برای مردان، تشبّه به زنان محسوب نشود، جایز است.
- دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فی نفسه جایز است.
- دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد عکسهاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى وضو و غسل مشکلى ایجاد نمى کند.
- دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): کار خوبی نیست و در بعضی موارد مانند نقش زدن اسامی مقدسه مثل اسم خدا و پیغمبران و ائمه علیهم السلام حرام است.
جهت تایید صحت و سقم حکم تاتو در اسلام می توانید به این صفحه مورد نظر در سایت اسلام کوئست مراجعه فرمایید
حکم مس آیات قرآن که بر روی بدن خالکوبی شده است چیست؟
خالکوبی آیات زیر پوست قرار می گیرد و مسّ آنها اشکالی ندارد؛ اما اگر بتوان بدون ضرر به بدن آنها را پاک کنند، احتیاط آن است که پاک شود.
سوالات متداول درباره حکم شرعی تاتو
اکثر مراجع تقلید در خصوص خالکوبی فرموده اند:
اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزى که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است .
مگر زمانیکه مانع مذکور روی پوست بوده و دارای جرم است به نحوی که مانع از رسیدن آب به پوست شود که در این صورت می بایست ابتداء مانع را برطرف و سپس اقدام به غسل یا وضو کرد.
بنابراین؛ اگر تاتو ، جرم داشته باشد و مانع از رسیدن آب وضوء و غسل به بدن شود باید قبل از وضوء یا غسل برطرف شود. در غیر این صورت اگر همانند خالکوبی و زیر پوست باشد که مانع از رسیدن آب بر آن نشود اشکالی ندارد. و انجام اعمالی از حج مانند طواف و نماز طواف که نیاز به طهارت (وضوء و غسل) دارد ، در چنین حالتی صحیح است.
سایه و هاشور ابرو از نظر هیچ کدام از مراجع ، مشکلی برای وضو گرفتن و نماز خواندن ایجاد نمی کند و نماز خواندن با تاتو صحیح است.
پاسخ های زیر از دفاتر آیات عظام، دریافت شده است:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
اگر مانع رسیدن آب به محل وضو یا غسل باشد، باید آن را برطرف کرد مگر این که تاتو زیر پوست باشد که در این صورت اشکال ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
مانع وضو نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):
اگر عمل مذکور مانع از رسیدن آب وضو و غسل به بشره باشد، جایز نیست.
پاسخ اجمالی : تاتو روزه را باطل نمی کند.
لازم به یاد آوری است که مبطلات روزه عبارت اند از: 1. خوردن و آشامیدن، 2. جماع، 3. استمناء، (انسان با خود کارى کند که منى از او بیرون آید)، 4. دروغ بستن به خدا و پیغمبر و جانشینان پیغمبر ، 5. رساندن غبار غلیظ به حلق، 6. فرو بردن تمام سر در آب، 7. باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، 8. اماله کردن با چیزهاى روان، 9. قى کردن.
پاسخ اجمالی : اگر با عمل تاتو فقط جاهاى خالى را پر کرده که در حد ابرو و مژه معمولی شود و آرایش خاصی از نظر عموم مردم محسوب نمیشود زینت شمرده نشده و پوشاندن آن از نامحرم واجب نیست.
حکم شرعی پوشاندن تاتوی صورت در برابر نامحرم چیست
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
- حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
در هر صورت اگر عرفا زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود.
- حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
لازم است از نامحرم بپوشانید.
- حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر فقط جاهاى خالى را پر مىکنید به طورى که زینت به حساب نیاید اشکال ندارد.
- حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر تاتو شما در حد ابرو و مژه معمولی است و آرایش خاصی از نظر عموم مردم محسوب نمیشود، حکم ابرو و مژه را دارد و پوشاندن آن واجب نیست.
جهت اطلاع از صحت و سقم پاسخ سوال پنج و فتواهای ذکر شده می توانید به سایت اسلام کوئست مراجعه فرمایید
- فتوای آیت الله سیستانی:
خالکوبى زیر پوست و تاتو کردن فی ذاته اشکال ندارد ومانع وضو وغسل نیست ولی اگر عرفا زینت به حساب بیاید زن باید آن را از مرد نامحرم بپوشاند.
حکم شرعی آیت الله فاضل لنکرانی درباره تاتو و خالکوبی
- حكم تاتوي ابرو در خانمها، از نظر آیت الله فاضل لنکرانی ، جهت انجام وضو و غسل چيست؟
پاسخ : چنانچه مثل خالکوبی باشد و زیر پوست قرار گیرد، اشکالی ندارد، اما اگر روی پوست قرار گیرد و مانع از رسیدن آب وضو یا غسل باشد جایز نیست.
- آيا تاتو کردن ابرو براي زنان ديه دارد؟ لطفا توضيح دهيد؟
پاسخ : خیر دیه ندارد.
- غسل ميت با وجود تاتو و نقاشي روي بدن يا خاکوبي چه حکمي دارد؟
پاسخ : صحيح است.
حکم تاتو از نظر آیت الله وحید خراسانی
- حکم تاتو برای وضو چيست؟
پاسخ : تاتو اگر مانع از رسيدن آب به پوست گردد جايز نيست و موجب بطلان وضو و غسل میشود و اگر کسی چنين کاری کرده باشد بايد بردارد اگرچه مشقت داشته باشد. و در هر صورت زينت است و بايد از نامحرم بپوشاند.
پرسش و پاسخ تاتو ( خالکوبی ) آیت الله سیستانی
- حکم خالکوبی یا تاتو یا هاشور ابرو برای خانمها چیست؟
- آیا مانع غسل و وضو است؟
- آیا نشان دادن تاتو به نامحرم جایز است؟
پاسخ: خالکوبى زیر پوست فی حد ذاته اشکال ندارد ومانع وضو وغسل نیست ولی اگر عرفا زینت به حساب بیاید زن باید ان را از مرد نامحرم بپوشاند.
- من یک پسر جوان هستم دوست داشتم روی دستم خالکوبی کنم ایا حرام است و ایا غسل و وضویم مشکل دارد و آیا پس از مرگ باید آنهارا بتراشند؟
پاسخ: فی نفسه اشکال ندارد. و خالکوبی زیر پوستی مانع غسل و وضو نمی شود، و تراشیدن لازم نیست.
حکم آیت الله مکارم شیرازی درباره تاتو ابرو و تاتو لب
پاسخ :اين كار در صورتى كه آرايش تند محسوب نشود و منشأ فسادى نگردد جايز است؛ ودر هر حال براى وضو و غسل اشكالى ندارد، زيرا چيزى نيست كه روى پوست را بپوشاند. و اگر روی پوست باشد، باید در صورت امکان به هنگام غسل و وضو برطرف گردد.
منبع : سایت آیت الله مکارم شیرازی
در ایامی که به دلیل هاشور ابرو نباید آب به ابرو برسد، باید وضوی جبیره ای گرفت یا تیمم لازم است؟
- حکم آیت الله خامنه ای :
در صورتی که آب برای پوست ضرر نداشته باشد، باید برای وضو مانع برطرف شده و وضو بگیرید. فی نفسه اشکال ندارد ولی اگر عرفا زینت محسوب شود، باید از نامحرم بپوشانند و اگر هاشور در زیر پوست باشد ضرری به صحت وضو و غسل نمی زند[1].
- حکم آیت الله سیستانی:
جایز نیست کاری کنید که مجبور به تیمم شوید بلکه باید در ایام عادت ماهیانه انجام بدید که مشکلی از این جهت پیش نیاید[3].
- حکم آیت الله شبیری زنجانی:
فرض سوال مجوز هیج یک از امور مذکور نیست و فرد مذکور باید وضوی عادی بگیرد. اگر زیر پوست انجام شود و مانع رسیدن آب به اعضاء نباشد، جایز است، امّا اگر مستلزم حرامی شود مثلا شخص عاجز از وضو یا غسل کامل شود، جایز نیست[4].
- حکم آیت الله وحید سیستانی :
انجام این کار هم برای آرایشگر و هم برای آن خانم حرام است مگر اینکه زیر پوست باشد و در ایام عادت ماهانه که مکلف به نماز نیست انجام دهد به طوری که از زمان پاک شدن از عادت بتواند وضو و غسل را به طور عادی انجام دهد و اگر شخصی این کار را انجام داد واجب است عباداتش را انجام دهد و بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیره نماید هم تیمم و بعد از خوب شدن محل ،بنابر احتیاط واجب قضاء عبادات را به جا آورد[5].
- حکم آیت الله فاضل لنکرانی :
هاشور کردن ابرو مجوز شرعی برای وضوی جبیره یا تیمم حساب نمی شود. خانم ها می توانند در ایام عادت ماهیانه که نماز به ایشان واجب نیست این کار را انجام دهند. در ضمن اگر با هاشور کردن جرمی روی پوست قرار می گیرد بر این اساس وضو با وجود آن جرم باطل است[6].
سوال:
هاشور ابرو برای زن جایز است یا خیر؟
پاسخ:
میکروبلیدینگ یا هاشور ابرو، یکی از تکنیکهای نیمه دائمی تاتو است که برای تغییر ظاهری ابروها استفاده میشود. این تکنیک باعث پر حجم نشان دادن ابروها می شود.فقها و صاحبنظران دینی در مورد حکم شرعیِ استفاده از این نوع آرایشها اظهار داشتهاند که اگر خانمی با مشکل شکستگی، کمپشتی و کچلیِ ابرو مواجه بود که باعث تنفر دیگران از وی میشد و نیاز شدیدی به استفاده از این نوع آرایشها داشت، در این صورت بنا بر اصل ضرورت میتوان از چنین آرایشهایی کار گرفت، در غیر این صورت که صرفاً جهت زیبایی انجام شود، ناجایز و حرام میباشد.
منبع:
کما فی فتاوی الهندیه:
ویغسل شعر الشارب والحاجبین وما کان من شعر اللحیه على أصل الذقن ولا یجب إیصال الماء إلى منابت الشعر إلا أن یکون الشعر قلیلا تبدو منه المنابت. کذا فی فتاوى قاضی خان…؛ ولو ألزقت المرأه رأسها بطیب بحیث لا یصل الماء إلى أصول الشعر وجب علیها إزالته لیصل الماء إلى أصوله کذافی السراج الوهاج. {کتاب الطهاره، الفصل الأول فی فرائض الوضوء، الباب الثانی فی الغسل ۱/۵۳-۶۵- ط: دارالفکر}
و فی ردالمحتار:
(قوله: أن المسترسل)… وأما النابت على الخدین فیجب غسل ما دخل منه فی دائره الوجه دون الزائد علیها؛ ولذا قال فی البدائع: الصحیح أنه یجب غسل الشعر الذی یلاقی الخدین وظاهر الذقن لا ما استرسل من اللحیه عندنا. {کتاب الطهاره، أرکان الوضوء ۱/۳۳۴- ط: دارالثقافه و التراث}
و فی الفقه الاسلامی و أدلته:
الوشم حرام أیضاً: وهو أن تغرز إبره أو نحوها فی الجلد على ظهر الکف والمعصم أو الوجه أو الشفه وغیر ذلک، حتى یسیل الدم، ثم یحشى محل الغرز بکحل ونحوه، فیخضر.
والنمص: وهو نتف الشعر من الوجه حرام أیضاً إلا إذا نبت فی وجه المرأه شعر کثیر کلحیه وشارب، فیندب إزالتهما. {الحظر و الاباحه، المبحث الرابع الوشم و النتف ۴/۲۶۸۲- ط: دارالفکر}
و فی ردالمحتار:
و النهی عن النمص: (محمول على ما إذا فعلته لتتزین للأجانب، وإلا فلو کان فی وجهها شعر ینفر زوجها عنها بسببه، ففی تحریم إزالته بعد، لأن الزینه للنساء مطلوبه للتحسین، إلا أن یحمل على ما لا ضروره إلیه لما فی نتفه بالمنماص من الإیذاء. { کتاب الحظر والإباحه، فصل فی النظر والمس ۹/۴۴۵- ط: داراحیاء التراث}
و کذا فی فتاوی حقانیه:
سوال: آجکل بعض خواتین زیبائش کے لیے مصنوعی طریقه سے بھنویں(ابرو) بناتی هیں جس میں چهوٹے بلکه بعض بڑے بالوں کو کسی طریقه سے نکال دیتی هیں، کیا ان کی لیے ایسا کرنا جائز هے یا نهیں؟ الجواب: رسول الله صلی الله علیه و سلم نے ایسی عورت پر لعنت فرمائی هے جو اپنے بدن کو گو ندتی هے یا اپنے بالوں کے ساتھ دوسرے بال لگاتی هے، چونکه زیب و زینت کے لیے بھنویں بنانے میں بهی ان امور کا ارتکاب هوتاهے اس لیے خواتین کو ایسا کرنے کی اجازت نهیں هے.{ کتاب الکراهیه و الاباحه، باب اللباس ۲/۴۲۲- ط: المطبعه العربیه}
و فی آپ کے مسائل:
سوال: بھنووں کےبال بڑھ جانے پر یابے زیب هونے پر کٹواۓ یا موچنے سے اکھیڑے جا سکتے یا نهیں؟ جواب: بال بڑھ جائیں تو ان کو کٹوانا تو جائز هے، مگر موچنے سے اکھیڑ نادرست نهیں.{ جسمانی وضع قطع ۸/۳۴۷- ط: مکتبه لدھیانوی}
والله سبحانه و تعالی اعلم بالصواب
فیبروز مشهد و میکروبلیدینگ
الهام اعتمادی 09157005011
آدرس : مشهد ؛ حاشیه ملک آباد سر بزرگمهر ؛ جنب باشگاه آفرید
سالن تخصصی ابرو پردیسان
تنها سالن مخصوص فیبروز ابرو و میکروبلیدینگ و هاشور ابرو و خدمات آرایش دایم خط چشم و لب در مشهد
فیبروز شیراز و میکروبلیدینگ
09 بزودی
آدرس :
مرکز
فیبروز تهران و میکروبلیدینگ
09 بزودی
آدرس :
سالن
فیبروز کرمان و میکروبلیدینگ
09 بزودی
آدرس :
سالن
فیبروز اهواز و میکروبلیدینگ
09 بزودی
آدرس :
سالن